Herkomst

Het verhaal van de boeren waar u van koopt

Nieuwsgierig welke boeren achter de producten uit onze vers-etalage zitten? Hieronder een aantal verhalen van deelnemende boeren. Elk verhaal is weer anders, maar alle boeren hebben dezelfde drive: onder goede omstandigheden voor mens en dier een goed product maken voor de consument. Op transparante en duurzame wijze.

Boer van Bennekom

Produceren met meerwaarde

Een pluimveebedrijf dat het anders doet

Een groot boerenbedrijf opzetten wordt steeds lastiger, onder meer qua vergunningen. Gernand van Bennekom koos daarom voor iets anders: een biologisch pluimveebedrijf. De kippen hebben veel ruimte en komen dagelijks buiten. Er wordt goed voor ze gezorgd. Het biologische zit ‘m in de relatief lage bezetting en het voer dat ze krijgen.

“Ons type bedrijf is met name de laatste vijf jaar in opkomst”, zegt Van Bennekom.
Je bent meer onderscheidend en zit aan de bovenkant van de markt. Het merendeel van de pluimveebedrijven werkt nog op de gangbare manier. Ik vind het leuk om iets te produceren met meerwaarde. Natuurlijk ben ik ondernemer en wil ik geld verdienen.
Maar de aandacht voor dierenwelzijn en het kleinschalige spreken mij aan.”

Van Bennekom geniet als boer van de vrijheid van ondernemerschap en het werken met dieren. Zijn reden om bij Boer Thijs aan te sluiten is het mooie van een korte keten.
“Het lokale karakter is belangrijk en de boer krijgt een eerlijke prijs voor zijn product. Daar is steeds meer aandacht voor. In dit concept kan de consument hier zelf invloed op uitoefenen.” 

Boer Van der Wind

Korte lijnen van land naar klant

Appels en peren van constante kwaliteit en smaak

Is een appel een appel? En is een peer een peer? “Ja, in feite wel”, zegt fruitteler Hans van der Wind. “Het verschil zit vaak in herkomst. Als een supermarkt fruit inkoopt op de veiling, komt het van verschillende telers, met verschillende grondsoorten. Daardoor heb je altijd wisselende kwaliteit. Verkoop je fruit van één teler, dan heb je constante kwaliteit en smaak.”

“Onafhankelijk buiten bezig zijn in de natuur. De cyclus van de seizoenen. Dat is wel het mooiste van fruitteler zijn”, aldus Van de Wind. “Elk seizoen is er wat anders te doen. Met als hoogtepunt de oogst. In augustus beginnen we met onze Delbare Estivale en we eindigen in oktober met Jonagold. Daarna is het plukkersfeest voor iedereen die meegeholpen heeft.”

Van der Wind is met zijn fruitteeltbedrijf Landrust gevestigd in het Kromme Rijngebied, dat bekend staat om zijn vruchtbare grond. Op dertig hectare grond teelt hij vele soorten appels en peren. Vrijwel de volledige oogst wordt rechtstreeks geleverd aan regionale afnemers. ‘Van land naar klant’ is het motto van Landrust. Dit komt milieu, kwaliteit en prijs ten goede. En daarmee past het bedrijf uitstekend bij het concept van Boer Thijs.

Boer van Dijk

De kloof tussen boer en consument wegnemen

Laten zien en waarmaken waar je voor staat

Hij weet dat het niet voor iedereen is weggelegd. Maar Roel van Dijk is graag onder de mensen. Hij ziet het als plicht om uit te leggen wat hij doet en hoe dat gebeurt. Dus vertelt hij het verhaal van zijn melk- en vleesbedrijf aan iedereen die het wil horen. Hij stelt zijn bedrijf open tijdens boerderijdagen, voor fietstochtdeelnemers, studenten, bij bedrijfsuitjes,en hij geeft lezingen. “De boodschap komt goed over. Als je maar laat zien waar je voor staat en dat je dat ook waarmaakt.”

Waar staat deze boer dan voor? Hij stond tien jaar geleden voor de keuze: doorgaan als groot melkveebedrijf of kleinschaliger. Het werd de laatste optie, met 75 melkkoeien en ongeveer 150 vleeskoeien per jaar. Hij verwerkt en vermarkt alles zelf en bedient de consument zonder tussenhandel. “Mijn drijfveer is om de kloof tussen boer en consument weg te nemen”, zegt Van Dijk. Daarin hebben alle boeren nog een flinke taak. Transparantie in de keten is essentieel om die kloof te verkleinen.”

Van Dijk heeft diverse concepten zien ontstaan, maar ook weer zien verdwijnen. “Het kan een mooi verhaal zijn, maar het moet van a tot z kloppen. Stel dat we allerlei geur-, kleur- en smaakstoffen toevoegen, dan verliezen we direct onze geloofwaardigheid. De consument verdient een eerlijk verhaal.”

Boer Verrips

Het verhaal achter een hip natuurproduct

Over een imker die duurzaam een diepere lading geeft

Zo’n 25 jaar geleden begon Kees Verrips als hobby-imker. In 2009 nam hij Imkerij de Werkbij over. Met een team van tien mensen, waaronder vijf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, produceert hij honing. En hij creëert een eigen afzetmarkt. “De verleiding is groot om aan de supermarkt te leveren vanwege volume. Maar als dat tegen minieme marges is, doen wij daar niet aan mee.”

Rijk hoeft Verrips niet te worden. “Ik heb aan een boterham genoeg. Ik hoef er geen twee, want dan word ik dik”, zegt hij gekscherend. “Duurzaam heeft een diepere lading bij ons. Wij bouwen aan duurzame relaties en activiteiten. Wij zijn geen bedrijf dat vandaag veel winst maakt en morgen wordt verkocht. Over twintig jaar willen we nog bestaan.”

De bevlogen bijen-ondernemer vermarkt zelf zijn producten en creëerde een flinke afzetmarkt. De honing gaat naar verwerkers, zoals bierbrouwers. Daarnaast verkopen drogisterijen en boerderijwinkels een deel van het assortiment. “Aan belangstelling geen gebrek”, zegt Verrips. “Honing krijgt veel aandacht, bijen zijn hip.” Bij Boer Thijs komen drie soorten honing in het assortiment; heidehoning, bloemenhoning en raathoning. Een kleine ‘waarschuwing’ van de imker: “Door tal van natuurlijke invoeden smaakt onze honing nooit hetzelfde. Het is niet gehomogeniseerd, dus puur natuur.”

Boer Wolleswinkel

Leverancier én eigenaar van een kaasfabriek

Ontdek duurzaam geproduceerde kaas

De kaas van Boer Thijs komt via een melkveebedrijf in Renswoude, maar is van het merk De Graafstroom. Hoe zit dat precies? Boer Art Wolleswinkel legt uit: “Ik lever mijn melk aan Zuivelfabriek De Graafstroom. Dat doe ik met tal van andere boeren. Samen vormen wij een coöperatie, die eigenaar is van de zuivelfabriek. Voor en door boeren dus. Van eerlijke melk maken we een eerlijk eindproduct.”

Wat de kaas zo eerlijk maakt? “We produceren op een duurzame manier. Alle aangesloten boeren onderscheiden zich op het gebied van weidegang, Europees voer en dierenwelzijn. En dat proef je ook, want onze kaas wordt goed gewaardeerd. De Graafstroom is weliswaar een klein merk, maar onze Goudse 48+ oud is al drie jaar op rij uitgeroepen tot de beste Nederlandse kaas.”

Zelf zet Wolleswinkel ook vol in op duurzaamheid. Zijn melkveebedrijf wekt eigen energie op. Met verduurzaming als belangrijke pijler voor zijn ondernemerschap, sprak het concept van Boer Thijs meteen aan. Tegelijkertijd is het voor hem een mooie kans om nog meer consumenten kennis te laten maken met de exclusieve kaas van De Graafstroom.

Boer Zwerus

De boerderij als gezinsbedrijf

Van auto’s naar een mooie stukje vlees

In oktober 2015 maakte Maarten Zwerus een sprong in het diepe. Hij nam samen met zijn vrouw een pluimveebedrijf over. Van de reparatie en verkoop van auto’s naar het houden van vleeskuikens. Een opmerkelijke switch, al deed zijn vader ooit hetzelfde en komt z’n vrouw ook van de boerderij.

Het bevalt Zwerus goed. Toch kan er genoeg verbeterd worden. “Ik mag hopelijk een stal bijbouwen, zodat we meer ruimte creëren voor de kippen. Vers water, een natuurlijk dag- en nachtritme en goede verzorging vinden we belangrijk. De voeding van de kip is 100% plantaardig. Verantwoorde voeding van de kip zorgt ook voor een gezond stukje vlees op het bord.”

De overname van de boerderij was voor het echtpaar Zwerus ingegeven om het als gezin op te pakken. “We willen het samen doen. Dat kan heel mooi met een boerenbedrijf. Al heeft de oudste van tien nog niet altijd zin”, zegt Zwerus met een glimlach.

Boer van Zuilichem

Ons assortiment gemaakt van weidemelk van eigen koeien

Echte kleinschalige boerzuivel sinds 2012

Onze koeien grazen op landgoed Ten Vorsel in Bladel. Op onze familieboerderij wordt dagelijks met veel passie voor de koeien gezorgd en op kleine schaal zuivel gemaakt.

in 2012 startte Leonie, dochter van Wim en Mieke met Qarczuivel Geïnspireerd door zomerwerk bij boerderijen in Denemarken en Noorwegen, waar zuivelproducten van eigen melk werden gemaakt. Hier is haar passie voor zuivelproducten ontstaan. Thuis is ze in de keuken aan de slag gegaan met het maken van verschillende zuivelproducten. Na twee jaar testen en verbeteren startte de verkoop op streekmarkten en lokale winkels.

In 2017 heeft Leonie samen met partner Roel de oude kalverstal en hooischuur omgebouwd tot zuivel productieruimte. Hier maken we nu dagverse zuivel van onze eigen weidemelk.

Boer van Ginkel

De ijs- en zuivelboerderij van de Utrechtse heuvelrug

Wij zijn Kees en Dikkie van Ginkel. Samen met onze 5 kinderen wonen wij met veel plezier op “De Kleine Hope”. Deze boerderij is al sinds 1957 een agrarisch bedrijf met koeien. In 2000 hebben wij het bedrijf overgenomen van Kees z’n ouders. We hebben het bedrijf met 30 koeien voortgezet. Eind 2000 zijn we begonnen met onze Landwinkel om zo onze ambachtelijke produkten aan de man te brengen.

Kees zorgt ervoor dat de koeien elke dag 2 keer gemolken worden. Een gedeelte hiervan gebruiken we voor het bereiden van onze produkten; de rest wordt met een tankauto opgehaald en naar de melkfabriek gebracht. Onze koeien lopen een groot gedeelte van het jaar buiten. In de winter staan ze op stal. Om ervoor te zorgen dat ze ook in de winter te eten hebben, zorgt Kees in de zomer voor het aanleggen van een wintervoorraad. De koeien eten vooral gras en maïs.

De bereiding van de produkten gebeurt in onze geheel vernieuwde bereidingsruimte. Deze voldoet aan alle eisen die gesteld worden op het gebied van hygiëne. 

U vindt ons bedrijf in Renswoude, op de grens van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

Account

Inloggen

Registreren

Je persoonlijke gegevens worden gebruikt om je ervaring op deze site te ondersteunen, om toegang tot je account te beheren en voor andere doeleinden zoals omschreven in onze privacybeleid.

Hoe werkt het?

Bestel

Bestel eenvoudig en snel onze heerlijke producten online

Betalen

Betaal direct jouw bestelling met iDeal

Bezorgen

We bezorgen jouw bestelling bij je thuis!

Tot snel!

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks nieuwe acties, aanbiedingen en nieuws over Boer Thijs en het assortiment.

€ 5,- korting voor nieuwe klanten!

Profiteer van onze welkomstaanbieding! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!